Nepozornost, nervozita, pláč… Jak přimět děti, aby si vypracovaly domácí úkoly rychle a „v pohodě“?

Domácí úkoly trápí děti již od první třídy. Nejdříve jde o úkoly zábavné, děti se nemusí učit nic nazpaměť, spíše trénují jemnou motoriku, je jim vysvětlováno. Větší děti již musí u učení sedět a skutečně se soustředit, aby otázky dobře zodpověděly, příklady spočítaly správně, nebo se něco naučily.

Možná také prožíváte téměř denně „očistec“, když máte s dítkem usednout ke stolu, aby vypracovalo 2-3 úkoly. Je totiž mnoho ratolestí, které jsou neposedné, stále mají na práci něco jiného, než začít s psaním, neustále si stěžují, že nemají správné pero, to, jak jim něco vysvětlíte jim paní učitelka vysvětlila jinak a to, co po nich chcete není určitě správně. Jak si udržet nervy na uzdě a jak přimět dítě, aby splupracovalo a nelelkovalo? Pokračovat ve čtení „Nepozornost, nervozita, pláč… Jak přimět děti, aby si vypracovaly domácí úkoly rychle a „v pohodě“?“

Děti, rodiče a školka kopou za jeden tým

By: Brad Flickinger

Každý rodič zná ten okamžik, kdy naše děti dorostou do určitého věku a my si uvědomíme, že nastal čas na řešení školky, ať již z důvodu nástupu do práce a nebo prostě chceme jen dítě začlenit do většího dětského kolektivu. A právě tím okamžikem nastává období hledání, z našeho pohledu, nejen školky nejbližší našemu bydlišti, ale také té nejlepší školky pro naši milovanou ratolest. Pokračovat ve čtení „Děti, rodiče a školka kopou za jeden tým“

Upadá v dnešní době komunikace mezi lidmi?

Kdybyste šli po ulici a ptali byste se lidí okolo sebe touto otázkou, tak vám převážně budou tvrdit, že ne, ale to jen, protože se v té chvilce nezamyslí, jak to teď běží.

Proč tato otázka?

Komunikace je důležitá pro život. Dokonce mnozí psychologové pomocí komunikace léčí. A přestože si to mnozí lidé – zejména ta mladá generace – neuvědomují, tak komunikace opravdu upadá. Takže je dobré tuto otázku rozebrat, abychom tím něco změnili.

Jak je možné, že komunikace upadá?

Autor obrázku: Lance Shields (aka Juria Yoshikawa in SL)

Je pravdou, že mnoho za to může vývoj techniky. Protože v dnešní době existují počítače, chytré mobily, tablety a další zařízení, které děti přitahují.

Když porovnáte dobu, kdy jste byli sami dětmi a tu dnešní? Vy jste o přestávce dělali hlouposti, povídali si, házeli po sobě různé věci, dělali si srandu … chodili na chodbu a skákali přes gumu anebo si třeba psali taháky, ale dnešní děti si vytáhnou mobily nebo tablety a připojují se k internetu, aby si do svého zařízení stáhly podklady místo taháku, potom se přihlásí k sociální síti a tam s někým vypisují…

Takže v dnešní společnosti komunikaci nahrazuje vypisování si na sociálních sítí, což není dobře, protože tak se děti nedokážou mezi sebou jinak než přes nějaké zařízení navázat pořádný vztah a také jim chybí to umění povídat si – stává jí se málo mluvné a když se vyjadřují, tak s obtížemi.

Jak takové situaci předejít?

Samozřejmě, že nejlepší by bylo, kdyby žádné takové zařízení neměly, ale to v dnešním světě opravdu nejde a tak je dobré pořídit jim to co nejpozději. A i když jim takovéto zařízení koupíte, tak se snažte s nimi mluvit i vy jako rodiče a rozhodně je tlačit do toho, aby na tom neseděly stále a místo toho vypisování si třeba toho kamaráda pozvaly domů či šly s nimi ven.

Dospělí by dětem měli jít příkladem. Měli by komunikovat doma mezi sebou, s dětmi, měli by si zvát přátele domů, chodit na návštěvy k rodině, scházete se někde venku společně dospělí, děti, například na akcích pořádaných městem, nebo vesnicí…

Mobbing není bossing – Část 12 – Nemohu je ani cítit

mobbingPo zprávě o spojování škol přišla další novinka. Bude se provádět rekonstrukce budovy. Firma, která měla pracovat přes prázdniny a vyhrála konkurz, nemohla nastoupit, takže s prací začala až počátkem září. Od té doby se po chodbách prohánějí zedníci, elektrikáři a natěrači. Odevšud se ozývá vrtání, bouchání a skřípání. Na podlahách leží trubky, desky a hadice, kolem školy vyrostlo lešení. Vzduch se prosytil bílým práškem a tento všudypřítomný snížek nám usedá na podlahy a lavice, do skříněk, tašek, pusinek a nosních dutinek. Někteří alergičtí jedinci trpí dušností a nespavostí, trápí je bolesti hlavy a nevolnost.

Nenadávám, bohatě to zvládají ostatní kolegové. Vedení se stalo neoblíbenou škodnou a nikoho již nedokáže potěšit skutečnost, že naše škola získala vedoucí postavení po sjednocení. Netušíme, jestli se nakonec budeme stěhovat do jiné budovy. Při nadějných vyhlídkách na  bronchitidu nebo ještě horší neřád máme co dělat, abychom nějak vydrželi s hlasivkami celý den.

Příjemně mě překvapilo, že nejen studenti, ale i učni se za této situace chovají velmi klidně. Nikdo si nestěžuje, neprovokuje, nevylézá z oken na lešení. Myslím, že se konečně projevila síla nově uznávaného fenoménu v psychologii, pracovní inteligence. Obzvláště kluci chápavě komentují všechny zvuky a činnosti a myslím, že se jim to líbí. Jsem ráda, že se nevyplnily Vlastiny scénáře o nezvladatelnosti puberťáků. I když občas sama rozčeří hladinu a pokřikuje na nepřezuté jedince, aby si obuli papuče, nesetká se s výrazným odporem, který by za normálního stavu následoval.

Mireček se nám, kantorům, vyhýbá. Dobře ví, jakou láskou bychom jej zahrnuli. Myslím, že mu celkově situace přerůstá přes hlavu. Alespoň si nedovedu jinak vysvětlit jeho nadávky  žákovi, kterého přistihl kouřit před školou: „Co ty si to za idiota?“ Následovalo předvedení do kanceláře zástupkyně, předvolání třídního učitele a důtka ředitele školy. Souhlasím s panem ředitelem: školní řád musí být dodržován a pořádek musí být. Jinak je nutno nést důsledky a snést trest. Škoda, že to funguje jen směrem dolů.

Na celé „pjerestrojke“ je přece jen něco pozitivního. Nikdo nešikanuje. V takových bojových podmínkách to jednoduše nelze. Přesto musím být upřímná. Nemohu kolegy a žáky ani cítit. Z toho řezavého prachu mi úplně odešel čich. Včera jsem zkoušela přičuchnout k tvarůžkům. Taky jsem je vůbec necítila. V tom případě je to ovšem výhoda.

Mobbing není bossing Část 10 – Učitelky by se měly usmívat

mobbing-10

Mobbing není bossing

Část  10 – Učitelky by se měly usmívat

Prázdniny uběhly rychleji než obvykle. Psychicky naladěna na silnou vlnu mobbingu jsem se v přípravném týdnu setkala se všemi kolegy. Přes hrozící obavy z propouštění nastoupili všichni v plné kondici, usměvaví a opálení. Alžběta svůj start odložila. Byla v lázních a měla se vrátit až za čtrnáct dní. Vůbec mi nechyběla. Nikdo se neušklebil, nepřestal mluvit, když jsem vstoupila, neodešel, všechno jako před lety, kdy jsme si malicherné spory řešili bez větších emocí..

První dva dny přicházeli učni a studenti, kteří museli vykonat opravné zkoušky. Neměla jsem žádné propadající žáky, ale čekala jsem studentku, která celý školní rok absentovala kvůli nemoci. Musela být zkoušena z několika předmětů. Ještě na konci školního roku, když jsme se domlouvaly, z čeho budu zkoušet, se mi svěřila, že ji studium nebaví, že byla ráda, když získala výuční list, a teď chodí raději na brigády. Na nástavbovém studiu zůstala jen kvůli matce, jež ji k tomu nutila. Vůbec mě nepřekvapilo, když nepřišla.

Na rozdíl od kolegů vpochodovala Vlasta do školy v bojové náladě. Nejprve jsem myslela, že ji rozčílilo, když jsem si posteskla: „ Monika na zkoušky nepřišla a ani se neomluvila.“

Nezklamala a zareagovala  jako typický astenik: „Asi jste se k ní zachovali tak, že má obavy,  a proto nepřišla. Uvědom si Majko, že když budete odrazovat žáky, nebudete mít koho učit.“

Podobně mluvila do duše všem, kteří si dovolili nechat někoho propadnout.

Uvědomuji si, že systém dotací škol podle počtu žáků vede až k takovým absurdním situacím. Uvědomují si to všichni učitelé. V poslední době se proslýchá, že se snad chystá změna financování. Jestli se bude připravovat stejně dlouho jako státní maturity, vjedou si na mnohých školách kantoři do vlasů. Jedna kolegyně se rozplakala, když se začalo uvažovat o spojení dvou nástavbových tříd do jedné pro malý počet žáků. Většinu úvazku učila v oněch třídách a bála se o práci.

Na druhé straně je zasvěceným znám fakt, že není možné, aby všichni učni, dokonce i ti, kteří v učňovských oborech propadali, opakovali ročníky a pak se bez náročnějších požadavků dostali na dvouleté nástavbové studium, zvládli během dvou let přípravu na „zkoušku z dospělosti“. Státní maturita v minulém školním roce ukázala, že je nezbytné udržovat určitou laťku a neprotlačovat za každou cenu všechny do vyšších ročníků. V jedné naší nástavbové třídě odmaturovala napoprvé jen třetina.

Ovšem, trapná situace, kterou jsem se zástupkyní prožívala, mohla mít ještě další kontext. Nevím, jak dalece může mít vliv, že Moničina matka patří k nejlepším kamarádkám Alžběty. Netuším, co přetřásaly, když se spolu setkaly, a v jakém světle Bětka své kolegy popisovala. Pokud o nich vypravovala v obdobném duchu jako ve sborovně, chápu zmatek žákyně. Jak mohla respektovat kantory, kteří byli podle Alžběty divní, nemožní, neschopní se uplatnit ve vlastní kanceláři, a proto skončili ve školství. A už vůbec nepochopím, jestli se těmi řečmi nechala zástupkyně ovlivnit. Asi neví, že podle Bětky je taky neschopná kantorka i vedoucí.

I když v několika třídách žáků ubylo, překročil v nástavbách jejich počet povolené maximum pro jednu třídu a nespojily se. Uplakaná kolegyně nepřišla o práci a usmívá se.

Přesto nad námi visí Damoklův meč dál.

Mobbing není bossing – Část 2 – Každý si rád zdrbne

mobbing-5

Mobbing není bossing

Část 2  –  Každý si rád zdrbne

Na základní škole, kam jsem nastoupila po absolvování pedagogické fakulty, pracovali ostřílení praktici. Nejmladší měl čtyřicet a nejstarší paní učitelka oslavila  padesát šest let. Ten velký věkový rozdíl byl jistě jedním z faktorů, kterému jsem mohla děkovat za jejich mimořádně laskavé a přátelské chování. Byla to malá škola a malý kolektiv. V době, kdy ve třídách povinně visel obraz Gustava Husáka, nás ředitel netrápil politickými školeními a únavnými schůzemi. Povídali jsme si o praktických věcech a všechny začínající problémy  žáků se operativně řešily s jejich rodiči. Tato první pozitivní zkušenost mě ovlivnila natolik, že jsem se na další škole snažila vždy chovat k novým kolegům přátelsky a pomáhat jim.

Po sametové revoluci počet žáků ve školách  pozvolna ubýval. To mělo za následek snižování počtu tříd a stavu učitelů. Neaprobované kantory školy propouštěly jako první. Alžběta k nám přišla se špatnými zkušenostmi. Musela odejít z předchozího zaměstnání, protože nesplňovala požadavky na vzdělání. Na naší škole dostala místo pod podmínkou, že do dvou let začne studovat vysokou. Posadili ji do našeho kabinetu českého jazyka. Přijala jsem ji vstřícně, jak bylo mým zvykem.

První tři měsíce jsme často vzpomínaly na své bývalé spolužáky a společné známé. Udivovalo mě, jak široký přehled má o jejich životě a s kolika lidmi stále udržuje kontakt.

Mnohé z nich poznala na různých pracovištích. Zajímala se o politický život ve městě, věděla kdo kdy pracoval na různých funkcích a proč byl pro „neschopnost“ vyhozen, nebo proč zkrachoval v podnikání. Věděla, které mé spolužačky se rozvedly, protože jsou lesbičky. Klidně by se mohla uplatnit jako chodící kronika.

Zpočátku mě to bavilo. Dokonce jsem pociťovala zlomyslné zadostiučinění, když se o Ladě, naší třetí kolegyni z kabinetu, vyjádřila jako o dominantní prospěchářce, která ji nutí učit podle zastaralých metod. Sama jsem Ladě zazlívala projevy nesnášenlivosti k žákům a kolegům a měla s ní několik nepříjemných rozhovorů.. Když jednou opět křičela ve třídě tak hlasitě, že to bylo slyšet o dvě poschodí níž. přišla do kabinetu Alžběta a zeptala se:

„ Proč se ta Lada pořád rozčiluje. Děcka se jí bojí. To vedení neslyší?“
„ Zeptej se jí, třeba ti to řekne“, nenapadla mě lepší odpověď.
Kdysi jsem se Lady zeptala, proč se rozčiluje, až celá zčervená. Obořila se na mě:
„ Já se nerozčiluju, to je jen divadlo před těmi ignoranty. Kam bych přišla, kdybych to měla prožívat.“
Věděla jsem, že oponovat jí nemá smysl, schytala bych to taky.
Řekla jsem o své zkušenosti Alžbětě. Pochopila, že kritika Lady bude vítaná:
 „Zajímalo by mě, jestli by tady měla výsadní postavení, kdyby její starý nebyl radní.
Stejně jí zahýbá, kde může. Ani se mu nedivím. Všimla sis, že pořád smrdí po zelí?“

Nepatřím k puritánům, kteří by si občas rádi nezdrbli. Ale toto už bylo trochu silné kafe. Začala jsem bystřit. Něco mi řeklo, brzdi, už jí nic neříkej, mohla by to použít proti tobě.

Naštěstí jsem nebyla jediný objekt Alžbětina zájmu. Zakrátko své pole působnosti přenesla do sborovny a každou volnou hodinu rozebírala s některou kolegyní nebo kolegou křivdy, kterých se na ní dopustili právě nepřítomní kolegové. Poté kdy vyslechla spoustu útěšných slov, prozradila několik pikantností na onu černou ovci a s chutí si vyslechla další výživné informace. Čím více posluchačů., tím méně ostychu a diskrétnosti. Alžběta určovala míru nevkusu podle toho, koho snáší a koho nesnáší.

Mobbing není bossing – část 1

mobbing-1

Mobbing není bossing – první díl

Z mého tajného deníčku pro varování všech…

Před patnácti lety dopadla kniha Brigitte Hubertové „Psychický teror na pracovišti“ jako levný artikl ve výprodeji. Koupila jsem ji ze zvědavosti, neboť v té době slovo mobbing

znalo málo lidí. Zaujal mě odstavec z úvodu: „ Za to, co dnes o mobbingu víme, vděčíme nejvíce skandinávskému výzkumu. Není to ovšem náhoda. V těchto zemích existují zákony, které mají chránit nejen fyzické, ale explicitně i psychické blaho pracujících.“

Autorka vysvětluje , jak lze rozpoznat mobbing, jak poznat, zda sami nejste ohroženi a snaží se na příkladech hledat řešení. Byla jsem opravdu nadšena poznáním, že existuje označení pro tak odporné jednání, jako je šikanování kolegů na pracovišti, a že existují instituce, které se zabývají jeho výzkumem. Knihu jsem si schovala a dnes za ni děkuji.

Moje nová kolegyně patřila k vrstevnicím. Chodily jsme do stejného ročníku na gymplu, i když ne do stejné třídy, navštěvovaly společné kroužky a akce školy. Třicet let jsem ji neviděla, a když přišla do našeho kantorského kolektivu, vítala jsem ji s potěšením. Po měsíci mě přesvědčila, že je to příjemná žena. Proto jsem nechápala její bývalou nejlepší kamarádku Ivanu, když mě varovala: „Dávej si na Alžbětu pozor, je to mimořádně falešná osoba. Už hodně lidí na ni doplatilo a pořád jí to prochází. Není možné, aby jí to pořád tak procházelo.“

Měla jsem Ivanu poslechnout a dávat si větší pozor. Nemusela bych se dnes dívat na Alžbětinu úpornou snahu odradit všechny kolegyně a kolegy od přátelských postojů k mé osobě. Když jsem na mobbing upozornila vedoucí, pustila se do mě, že si vymýšlím a že ona by se nikdy k něčemu takovému nenechala přesvědčit. Krutou pravdou je, že dnes se mě  sama snaží očerňovat na vedení, zesměšňovat před kolegy. Alžběta se tím úžasně baví. Většinu svého času věnovala tomu, aby si kolegy koupila. Někteří mě přestali zdravit.

Odmítám se jim jakkoli vlichotit a podbízet. Přijala jsem to jako hru bez pravidel, kterou se hodlám „bavit“.

Využívám svých dosud získaných znalostí a  s pečlivostí zaznamenávám vše, co se mobbingování  týká. Rozhodla jsem se tento příběh zpracovávat formou deníčku na pokračování a možná motivuji některé čtenářky, aby se zapojily do diskuse a pomohly pohlížet na problém z jiných úhlů.