Jak na reklamaci

Reklamace se řeší dnes a denně. Bohužel stále více obchodníků se snaží z této povinnosti vymanit a již při prvním setkáním se zákazníkem tvrdí, že věc neužíval správně, tak ať nepočítá s tím, že se reklamace uzná. Hodně lidí to odradí.

Mám pro vás pár základních rad, jak reklamaci řešit a vyřešit.

Záruka je daná občanským zákoníkem. Běžně je u spotřebního zboží 24 měsíců, u potravin 8 dní, u krmiv 3 týdny a u zvířat 6 týdnů.

K reklamaci vám stačí:

  • doklad o koupi
  • záruční list

Někteří prodejci tvrdí, že musíte mít obojí a k tomu originální obal. Nedejte se. Není to tak. Vy musíte prokázat, že jste zboží koupili a kdy jste ho koupili. Je jedno, jestli budete mít účtenku nebo záruční list. Samozřejmě je nejlepší mít oboje, abyste měli lepší pozici, ale jak už jsem psala – není to podmínkou. Dokonce vám postačí i výpis z účtu nebo dokonce svěděctví svědka, ale s tímto až tak vyhroceným případem jsem se zatím nesetkala. A originální obal? To už vůbec ne. Nedokážu si představit, že skladuji krabice od myčky, ledničky apod. To bych si musela pořídit ještě jeden byt.

Prodejce vám reklamaci musí vzít. A do doby 30 dní ji musí vyřídit.

Jakmile se vám prodejce do 30 dní neozve s tím, že tam máte výsledek reklamace, máte právo na vrácení peněz.

Reklamace byla úspěšná – jste stále spokojeným klientem. Dostanete přístroj buď opravený nebo jiný a obě strany jsou spokojené. Nutno dodat, že pokud vám přístroj opravili, běží dál záruka, která je pokrácená o tu dobu, co byla reklamace. Pokud vám dali přístroj nový, počíná běžet nová záruka, tj. 24 měsíců.

Reklamace nebyla uznána – jeden z nejčastějších důvodů neuznání reklamace je, že jste věc nadměrně nebo neodborně používali. Tento důvod musí být vždy uvedený ve zprávě o reklamaci.

Pokud si nejste vědomi toho, že byste vy něco pokazili, a nechcete se s reklamací smířit, je tady ještě šance.

Podejte reklamaci znovu. Do protokolu napiště, že s výsledkem reklamačního řízení nesouhlasíte a žádáte o nové posouzení. Obchodník vám opět tuto reklamaci musí vzít. I když se bude možná cukat. Začíná běžet opět 30 denní lhůta na vyřízení.

Pokud ani tentokrát nebude výsledek pro vás příznivý, neházejte flintu do žita.

[hana-code-insert name=’468×80′ /]

Existují znalci. Věc mu přepošlete i s veškerou korespondencí. Zaplatíte poplatek, ale pokud jste si jistí tím, že chyba není na vaší straně a že jste věc používali správně, všechny investice se vám vrátí.

Až znalec rozhodne ve váš prospěch, seberte sebe, reklamovaný předmět, veškeré účtenky s reklamací a vedlejšími náklady spojené  (účtenku za nákup, jízdné, výpis z účtu telefonu, poplatek za znalce…), všechno to sečtěte a jděte do obchodu.

Drtivá většina obchodníků na toto už slyší. Trvejte na vrácení plné částky za koupený předmět a samozřejmě plnou náhradu vedlejších nákladů.

Pokud ani na tohle prodávající nereaguje, je na řadě se obrátit na soud. Jak tam to probíhá, to už vám neřeknu, protože jsem se vždy dostala jen do fáze mávání papíru s výší ceny.

Pokud jste daný předmět koupili přes internet, platí stejné podmínky.

Pokud jste si koupili něco slevněného, i na to se vztahuje záruka. Nesmíte ovšem reklamovat vadu, kvůli které byl daný předmět slevněný. Vždy by to mělo být jasně uvedeno. Pokud tam není důvod slevy, procentuální sleva a cena před a po, tak tento předmět raději nekupujte.

Od letošního roku je prodloužená záruka na vyrobené věci na míru. Dříve to bylo 6 měsíců, dnes už je to 24 měsíců.

Pokud reklamujete věc dvakrát, třikrát pro stejnou závadu, máte právo na vrácení peněz. A to celé kupní částky. Jako kompenzaci vám zřejmě nabídne obchodník jiný výrobek, ale nemusíte na to přistoupit.

Nedejte se. Pořád platí náš zákazník, náš pán. A zvláště v této době. Máte svá práva, tak se je nebojte využít.

Autor: Lenka

[hana-code-insert name=’468×250′ /]

Autor: Lenka

Narodila jsem se v roce 1977. Žiji běžný život jako každý jiný. Miluji zvířata, pravdu a moře.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *